محارم انسان چه کسانی هستند
نوشته شده توسط : hr

محرم بودن و نامحرم بودن را با دو اثر می‌توان شناخت:


اثر اول: انسان نمی‌تواند با محارم ازدواج کند، اما با هر نامحرمی می‌تواند ازدواج کند.

اثر دوم: مرد نمی‌تواند بیش از گردی صورت و دست‌ها تا مچ را از نامحرمان زن ببیند، اما می‌تواند به موها و قسمت محدودی از پاها و دست‌ها و بدن محارم که معمولاً در میان محارم پوشانده نمی‌شود، نگاه کند.

نکته: این دو اثر همیشه جاری است مگر در مورد خواهر زن، که در عین اینکه نامحرم است، نمی‌توان قبل از طلاق یا وفات و پایان دوران عدّه طلاق یا وفات خواهرش با او ازدواج کرد.

برای اینکه با محارم آشنا شویم ابتدا محارم نسَبی (خونی) و سپس محارم سببی (به واسطه ازدواج) و در نهایت محارم رضاعی (به واسطه شیر خوردن) ذکر می‌شود.

*محارم نَسَبی (خونی) 

- محارم نسبت به مردان:

1. مادر، مادربزرگ پدری و مادری هر چه بالاتر روند.

2.دختر خود انسان و دخترِ پسر یا دخترِ دختر انسان (نوه‌ها و نتیجه‌ها هر چه پایین‌تر روند).

3.خواهر یعنی دختری که مادر او یا پدر او یا هر دوی آنان با مرد مزبور یکی باشد.

4.اولاد و نوه‌ها و نتیجه‌های خواهر هر چه پایین‌تر روند.

5. اولاد و نوه‌ها و نتیجه‌های برادر هر چه پایین‌تر روند

6. عمّه خود شخص و عمّه پدر و مادر و نیز عمّه مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها (دختر عمّه و اولاد او محرم نیستند)

7.خاله خود شخص و خاله پدر و مادر و نیز خاله مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها (دختر خاله و اولاد او محرم نیستند)

نکته: عمه‌ی عمّه و خاله‌ی خاله اگر عمّه یا خاله پدر یا مادر انسان هم باشند مَحرمند و الا مَحرم نیستند.

- محارم نسبت به زنان:

1.پدر و پدر بزرگ پدری و مادری هر چه بالاتر روند.

2. پسر خود انسان و پسرِ پسر یا پسرِ دختر انسان (نوه ها و نتیجه ها هر چه پایین‌تر روند).

3.برادر؛ یعنی هر مردی که پدر او یا مادر او یا هر دوی آنان با دختر مزبور یکی باشد.

4. اولاد و نوه‌ها و نتیجه‌های برادر هر چه پایین‌تر روند.

5. اولاد و نوه‌ها و نتیجه‌های خواهر هر چه پایین‌تر روند.

6. عموی خود شخص و عموی پدر و مادر و نیز عموی مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها (پسر عمو و اولاد او مَحرم نیستند)

7. دایی خود شخص و دایی پدر و مادر و نیز دایی مادر بزرگ‌ها و پدر بزرگ‌ها (پسر دایی و اولاد او مَحرم نیستند)

نکته: دایی دایی و عموی عمو اگر دایی یا عموی پدر یا مادر انسان هم باشند مَحرمند و الا مَحرم نیستند.

*محارم سببی

 محارم سببی کسانی هستند که به واسطه عقد ازدواج صحیح دائم یا موقت به یکدیگر محرم می‌شوند. چنانکه معلوم است هیچ فرقی از جهت ایجاد محرمیت بین ازدواج دائم و موقت، وجود ندارد.

- محارم سببی نسبت به مردان

 به محض جاری شدن صیغه عقد ازدواج دائم یا موقت، مادر و مادربزرگ‌های عروس هر چه بالا‌تر روند، نسبت به داماد مَحرم ابدی می‌شوند. یعنی حتی بعد از مرگ یا طلاق عروس هم مَحرم باقی می‌مانند.

اگر مرد با زنی ازدواج کند که از شوهر سابق خود دختر دارد، با صرف عقد کردن، این دختر بر شوهر دوم مَحرم نمی‌شود، بلکه محرمیت بین این دختر و شوهر دوم مادرش، بعد از وقوع نزدیکی بین آن زن و شوهر حاصل می‌شود.

- محارم سببی نسبت به زنان

 بعد از جاری شدن صیغه عقد ازدواج دائم یا موقت، پدر شوهر و پدر بزرگ‌های شوهر هر چه بالاتر روند برای همیشه به عروس محرم می‌شوند؛ یعنی حتی بعد از مرگ شوهر یا طلاق گرفتن عروس، این محرمیت باقی می‌ماند.

اگر زن با مردی ازدواج کند که از زن سابق خود پسر دارد، به محض اجرای صیغه عقد دائم یا موقت، محرمیت ابدی بین زن بابا و پسر حاصل می‌شود و نیازی به وقوع نزدیکی نیست.

نکته: با توجه به آنچه گفته شد، برادر شوهر برای عروس و خواهر زن برای داماد، محرم نیستند و باید حدود نامحرمی بین آنان رعایت شود.

*محارم رضاعی (به واسطه شیر خوردن)

اگر زنی که از ولادت فرزند شرعی خود شیر پیدا کرده، با رعایت شرایط مخصوصی که در نوشتاری جداگانه توضیح داده خواهد شد، بچه‌ای را شیر کامل دهد، محرمیت‌هایی بین آن بچه و اشخاص دیگر حاصل می‌شود که آن‌ها را بیان می‌کنیم.

هرگاه زنى کودکى را با شرایط کامل شیر دهد، آن زن به حکم مادر او و مَحرم است و آن مرد که شیر این زن مربوط به بچه‌های اوست، به حکم پدر او و مَحرم اوست.

پدر آن مرد به حکم پدر بزرگ پدری و مادرش به حکم مادر بزرگ پدری و برادر مرد به حکم عمو و خواهرش عمه او و در نتیجه مَحرم هستند. فرزندان مرد هم برادر و خواهر او (شیر خورده) محسوب مى‌شوند، همچنین پدر آن زن که بچه را شیر داده به حکم پدر بزرگ مادرى و مادرش مادر بزرگ مادرى و برادرش دایى و خواهرش خاله رضاعی آن بچه می‌شوند؛ همچنین دخترى را که زنی شیر داده بر شوهر همان زن حرام است (به شرط این که با آن زن نزدیکى کرده باشد). همچنین انسان نمى‌تواند با مادرِ رضاعىِ زن خود ازدواج کند زیرا به حکم مادر زن او است.

همچنین بچه‌های زنی که شیر می‌دهد به شیر خورده مَحرم می‌شوند، چه الآن موجود باشند یا بعداً به دنیا بیایند.

فرزندان زنى که بچه‌اى شیر دهد، فرزندانِ پدر بچه شیر خورده محسوب مى‌شوند، بنابراین پدر آن بچه (شیر خورده) نمى‌تواند با دخترهایى که از آن زن به دنیا آمده‌اند ازدواج کند.

اگر انسان با زنى که دخترى را شیر کامل داده ازدواج کند و با آن زن نزدیکى نماید، دیگر نمى‌تواند با آن دختر ازدواج کند.

اگر انسان با دخترى ازدواج کند، دیگر نمى‌تواند با زنى که آن دختر را شیر کامل داده ازدواج نماید.

انسان نمى‌تواند با دخترى که مادر یا مادر بزرگ انسان او را شیر کامل داده ازدواج کند؛ و نیز اگر زنِ پدرِ انسان از شیر مربوط به پدر او دخترى را شیر داده باشد، انسان نمى‌تواند با آن دختر ازدواج نماید.

*بیان قاعده کلی

 در واقع شیر دادن به یک نوزاد با رعایت همه شرایط باعث می‌شود که فقط بچه شیر خورده (نه فامیل‌های او) مثل بچه واقعی آن زن به همه کسانی که بچه واقعی او مَحرم هستند، محرم باشد؛ (البته در این میان استثناهای هم وجود دارد که گفته خواهد شد) به دیگر سخن هیچ فرقی از لحاظ محرم و نامحرم بودن بین بچه‌های واقعی و رضاعی (شیر خورده) یک زن وجود ندارد. (مگر موارد خاص، که گفته خواهد شد)

*موارد استثنا شده و خاص از محرمیت در شیرخواره

1. اگر زنى بچه‌اى را با شرایط شرعی شیر دهد، شوهر آن زن که صاحب شیر است به خواهرهاى آن بچه محرم نمى‌شود؛ همچنین خویشانِ شوهر به خواهر و برادر آن بچه و سایر فامیل‌های آن بچه محرم نمى‌شوند.

2. اگر زنى بچه‌اى را شیر دهد، به برادرهاى آن بچه محرم نمى‌شود؛ و نیز خویشان آن زن به برادر و خواهر بچه‌اى که شیر خورده محرم نمى‌شوند.

 (می‌توان گفت که محرمیت‌های گفته شده در بالا فقط بین همین بچه‌ی شیر خورده و افراد گفته شده در بالا ایجاد می‌شود و ربطی به دیگر خواهر‌ها و برادرها و فامیل‌های آن بچه ندارد و بین خواهرها و برادرها و فامیل‌های آن بچه و افراد گفته شده هیچ محرمیتی حاصل نمی‌شود.)

*نکته بسیار مهم

 در برخی از موارد شیر دادن به برخی از بچه ها باعث محرم شدن زن و شوهر به هم می‌شوند و آن زن و شوهر باید از هم جدا شوند؛ به همین علت این موارد را ذکر می‌کنیم تا این مشکل (که هیچ راه حل ندارد) برای کسی پیش نیاید.

الف: اگر زنى بچه‌ی دختر خود را شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى‌شود و زن و شوهر باید از هم جدا شوند، نه به این معنا که باید از هم طلاق بگیرند بلکه به این معنا که دیگر نمی‌توانند زندگی مشترک زناشویی داشته باشند.

همچنین اگر مادر عروس، بچه‌اى را که شوهر آن عروس از زن دیگرش دارد شیر دهد آن زن و شوهر به هم محرم می‌شوند و باید به زندگی زناشویی خود پایان دهند. (ولى اگر زنی بچه پسر خود را شیر دهد، زنِ پسرش که مادر آن طفل شیرخوار است بر شوهر خود حرام نمى‌شود.)

ب: اگر زنِ پدرِ دخترى، بچه شوهر آن دختر یا بچه آن دختر را از شیر مربوط به آن پدر شیر دهد، آن دختر به شوهر خود حرام مى‌شود، چه بچه از همان دختر یا از زن دیگر شوهر او باشد. مثلاً اگر دختری به نام فاطمه با مردی به نام هاشم ازدواج کند و هاشم از فاطمه یا زن دیگر یا زن قبلی خود فرزندی به نام حسین یا زینب داشته باشد و زنِ پدر فاطمه یعنی مادرخوانده فاطمه حسین یا زینب را شیر دهد، فاطمه و هاشم باید به زندگی زناشویی خود پایان دهند و بدون طلاق از هم جدا شوند.

چنانچه گفته شد در این موارد لازم نیست از هم طلاق بگیرند بلکه زن و شوهری آنان تا ابد حرام است و دیگر نمی‌توانند مانند زن و شوهر های دیگر با هم زندگی کنند، به این معنی که نزدیکی آن‌ها در حکم زنا با محارم است.

*ارث و صله رحم در میان فامیل‌های رضاعی (ایجاد شده با شیر خوردن)

کسانى که به واسطه شیر خوردن، خویشى پیدا مى‌کنند مستحبّ است یکدیگر را احترام نمایند، ولى از یکدیگر ارث نمى‌برند و حق‌های خویشى که انسان با خویشان خود دارد مثل صله رحم براى آنان واجب نیست.

*نکات قابل تأمل

1.اگر هنگام ازدواج دختر و پسری، شبهه‌ای در مورد محرمیت آنان با شیر خوردن وجود داشته باشد، قبل از عقد باید حل شود تا خدای نکرده به علت بی‌احتیاطی دو نفر مَحرم با هم ازدواج نکنند.

2. مستحب است زن‌ها هر بچه‌اى را شیر ندهند، زیرا ممکن است فراموش شود که به چه کسانى شیر داده‌اند و بعداً دو نفر محرم با یکدیگر ازدواج نمایند.

نویسنده: حجت‌الاسلام مرتضی کیوانی
******************
 
 
*********************
روزنامه خراسان - مورخ دوشنبه 1391/04/12 شماره انتشار 18157

محمدعلي ندائي

در فقه اسلامي محارم به دو دسته نسبي و سببي تقسيم مي شوند. محارم نسبي همان اقوام و خويشان نزديک هستند که به انسان محرم اند مانند عمه، عمو، خاله، دايي و... محرميت سببي نيز يا از طريق ازدواج حاصل مي شود و يا از راه شير خوردن. اکنون سوال اين است که با ازدواج (چه دائم و چه موقت) چه کساني با انسان محرم مي شوند؟

 

محارم سببي مرد

با ازدواج مادرزن و مادربزرگ زن و مادر پدرزن و مادر مادرزن بر مرد محرم مي شوند حتي اگر زناشويي صورت نگيرد. بنابراين با خواندن صيغه عقد ازدواج، اين دسته از زنان بر مرد محرم مي شوند. حضرت امام خميني(ره) در رساله عمليه مسئله ۲۳۹۲ در اين باره مي نويسند: «اگر کسي زني را براي خود عقد نمايد، اگر چه با او نزديکي نکند، مادر و مادر مادرآن زن و مادر پدر او هر چه بالا روند، به آن مرد محرم مي شوند.» افراد ديگري که با ازدواج بر مرد محرم مي شوند، عبارت اند از: دختر زن، نوه دختري و پسري زن، البته در صورتي که مرد با همسر خود آميزش کرده باشد.

حضرت امام(ه) در مسئله ۲۳۹۳ چنين فتوا مي دهند: «اگر زني را عقد کند و با او نزديکي نمايد، دختر و نوه دختري و پسري آن زن هر چه پايين روند، چه در وقت عقد باشند يا بعدا به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مي شوند.» البته حضرت امام(ره) در مسئله بعد يادآور شده اند که: اگر با زني که براي خود عقد کرده نزديکي هم نکرده باشد، تا زماني که آن زن در عقد اوست نمي تواند با دختر او ازدواج کند.

 

محارم سببي زن

زن نيز از طريق ازدواج با پدرشوهر، پدربزرگ شوهر، پسر شوهر و نوه پسري و دختري شوهر محرم مي شود. امام در مسئله ۲۳۹۶ در اين باره مي فرمايند: «پدر و جد شوهر، هر چه بالا روند و پسر و نوه پسري و دختري او هر چه پايين آيند، چه در موقع عقد باشند يا بعدا به دنيا بيايند، به زن او محرم هستند.»

آيا خاله، دايي و عموي زن و مرد محرم هستند؟

خاله زن نسبت به مرد و عمو و دايي مرد نسبت به زن محرم نيستند. آيت ا... مکارم شيرازي در پاسخ به اين استفتاء که آيا به خاله همسرم (زنم) محرم هستم، اظهار داشته اند: «خير، به ايشان محرم نيستيد» و در پاسخ به استفتاي ديگري که حکم دايي و عموي همسر از نظر محرميت را بفرماييد، فتوا داده اند: «دايي و عموي همسر محرم نيستند.» ايشان همچنين در بخش استفتائات سايت خود در پاسخ به استفتايي مبني بر اين که: در صورت اتمام عقد موقت آيا محرميت مرد با فرزندان زن باقي مي ماند؟ گفته اند: «اگر آميزش صورت گرفته باشد به فرزندان آن زن محرم مي شود.»

 

معناي محرميت

لازم به يادآوري است محرم بودن اين دسته بر زن و مرد به اين معناست که ازدواج با آنان حرام است و در زمينه پوشش و نگاه کردن نيز همچون محارم نسبي هستند. بنابراين افرادي چون شوهر خواهر، برادر شوهر بر زن و خواهرزن بر مرد محرم نمي باشند و بايد احکام پوشش و مانند آن را رعايت کنند.

 

*********************

 

نمودارهای محرم و نامحرم

 

در این قسمت دو نمودار که اولی از برای خویشاوندان محرم و در نمودار دومی از برای خویشاوندان نامحرم آمده است. در این دو نمودار مقداری که بیشتر مورد نیاز و ابتلای مردم بوده و ظرفیت نمودار اقتضاء داشته آمده است:

نمودارهای محرم و نامحرم

در این قسمت دو نمودار که اولی از برای خویشاوندان محرم و در نمودار دومی از برای خویشاوندان نامحرم آمده است. در این دو نمودار مقداری که بیشتر مورد نیاز و ابتلای مردم بوده و ظرفیت نمودار اقتضاء داشته آمده است:


نمودار شماره «1» محرم ها:

پدر

پدرپدرت
پدرپدرمادرت و ...

پدر پدرت
پدرشوهرت

پدر پدر پدر و...
پدر پدر شوهرت

پدر مادرت
پدر مادرشوهر و ...

پدر مادر پدر

پدر مادر مادر

 

مادر

مادرت
مادرمادر پدرت و ...

مادر مادرت
مادر زنت

مادر مادر مادرت
مادر مادر زنت

مادر پدرت
مادر پدر زن و هر چه بالا رود

مادر پدر پدرت

مادر پدر مادرت

برادرت

برادرت ( تنی باشد یا ناتنی)

خواهرت

خواهرت (تنی باشد یا ناتنی)

عمو

عمویت

عموی مادرت

عموی پدرت

عموی پدرِ پدر

عموی پدرِ مادر

عموی مادر پدر و ...

 

عمه

عمه ات

عمه ی پدرت

عمه ی مادرت

عمه ی پدرِ پدر

عمه ی مادرِ مادر

عمه ی مادرِ پدر

عمه ی پدر مادر و ...

دایی

دایی ات

دایی پدر

دایی مادرت

دایی مادرِ مادر

دایی مادرِ پدر

دایی پدرِ پدر

 

خاله

خاله ات

خاله ی پدرت

خاله ی مادرت

 

شوهر

شوهرت

شوهر دخترت

شوهر دختر دخترت

شوهر دختر پسر

زن

زنت
زن دایی ای که عمه ات باشد

زن پدرت

زن پسرت
زن عمو و زن دایی ای که مادر زنت باشد

زنِ نوه

زن پدرِ مادر

زن عمویی که خاله باشد

 

داماد

داماد و هر چه پایین رود

داماد دخترت

داماد دختر دخترت

داماد دخترِ پسر

داماد نوه ی دختر

داماد نوه ی پسر

 

عروس

عروست

عروس پسرت

عروس دخترت

عروس دختر پسر

عروس پسر دختر و ...

 

 

پسر

پسرت

پسر پسرت

پسر پسر پسر

پسر دختر

پسر دخترِ پسر

پسر پسرِ دختر و ...

 

دختر

دختر
دختر دختر پسرت

دختر دخترت
دختر زن مدخوله ات

دختر دختر دخترت
دختر پسر ربیبه ات

دختر پسر
دختر ربیبه

دختر پسر پسر

پسر پسرِ دختر و ...

 

نوه و نبیره

نوه ات

نوه ی دخترت

نوه ی پسرت

نبیره

نبیره ی دختر

نبیره ی پسر و هر چه پائین رود

ربیبه (دختر زنت)

دختر زنت ( چه از شوهر قبل از شما باشد چه از شوهر بعد از شما)


نمودار شماره «2» نامحرمها:
 

پدر

پدر زنِ پدر

پدر زن برادر

پدر زن عمو

پدرِ زن دایی

پدر هوویت

پدر داماد

پدر عروس

مادر

مادر زن پدر

مادر زن برادر

پدر زن عمو

مادرِ زن دایی

مادرِ داماد

مادرِ عروس

 

برادر

برادر شوهر

برادرزاده ی شوهر

برادر خوانده

برادرخوانده ی یکی از خویشاوندانت

خواهر

خواهر زن

خواهرزاده ی زن

خواهر خوانده*

خواهرخوانده ی یکی از خویشاوندانت

عمو

عموی شوهر

عموی هر یک از خویشان شوهر

عموی مادری عمویت

عموی دامادت

عموی عروست

 

 

عمه

عمه ی مادری عمه

عمه ی زن

عمه ی ربیبه

عمه ی هر یک از خویشان زنت

دایی

دایی پدری دایی

دایی شوهر

دایی پسر شوهر

دایی دختر شوهرت

دایی هر یک از خویشان شوهرت

 

 

خاله

خاله ی زن

خاله ی پدری خاله

خاله ی ربیبه

خاله ی هر یک از بستگان زنت

شوهر

شوهر مادر شوهر

شوهر عمه

شوهر خاله

شوهر عروست که پسرت نباشد

شوهر خواهرت

 

 

زن

زن پدر زنت

زن عمو

زن دایی

زن برادرت

زن برادر زنت

 

 

داماد

داماد شوهرت

داماد خواهر

داماد برادر

 

عروس

عروس زنت

عروس خواهر

عروس برادر

عروس ربیبه ات

پسر

پسر دامادت که نوه ات نباشد

پسر عمو و پسر عمه

پسر خاله و پسر دایی

پسر هوی مادرت

دختر

دختر زن غیر مدخوله ات

دختر هوی مادرت

دختر عمو و عمه و خاله و دایی

دختر برادر زنت

دختر دامادت که نوه ات نباشد

دختر عروست که نوه ات نباشد

نوه ی عروست که نبیره ات نباشد

دختر زنی که با او زنا کرده ای

ربیبه

ربیبه ی پدرت **


* - خواهرخوانده: دختر بیگانه ای که او را به خواهری پذیرفته باشی.


** - دختری که نامادری انسان از شوهر قبلی اش دارد، یعنی خواهری که نه از پدر با انسان یکی می باشد و نه از مادر.




:: موضوعات مرتبط: مذهبی , ,
:: بازدید از این مطلب : 1238
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 آذر 1396 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: